خبر بسیار مهم در مورد واکسن دیابت

 گروهی از پزشکان فنلاندی ادعا می کنند به ماهیت ویروس خاصی که موجب ابتلا به دیابت نوع 1 می شود، دست یافته اند. آنها از دخالت پنج سویه ی مختلف از این انتروویروس اشاره می کنند که بطور اختصاصی به پانکراس فرد حمله کرده و موجب از کارافتادن  سلولهای تولید کننده ی انسولین و بروز دیابت می شوند.

بعد از بررسی بیش از 100 گونه ی مختلف از ویروس ها دانشمندان دانشگاه Tampereمی گویند آنها اطلاعات کافی برای آغاز تولید یک واکسن موثر را بدست آورده اند، اگر چه تأمین بودجه ی ادامه ی تحقیقات وتولید واکسن درحال حاضر بزرگترین مانع برای این گروه است.

پرفسور Heikki Hyötyمی گوید: ما یک نوع ویروس را که حامل بیشترین خطر در ایجاد دیابت نوع یک است را شناسایی کرده ایم ، این واکسن می تواند از بستگان نزدیک بیمارعلیه این ویروس حفاظت کند و بهترین تأثیر را داشته باشد.

پرفسور Hyötyبه مدت یک دهه با همکارانش به بررسی علت بروز دیابت نوع یک  پرداخته است. اگر چه این مورد تنها 5 در صد ازکل موارد ابتلا به دیابت را  تشکیل می دهد اما دیابت نوع 1 بیش از 17 میلیون نفر را در سراسر دنیا در دوران  کودکی و نوجوانی تحت تأثیر قرار داده است. دیابت نوع 1 با دیابت نوع 2 تفاوت  دارد زیرا دربدن فرد مبتلا به دیابت نوع 1 هیچ انسولینی تولید نمی شود درحالیکه بدن فرد مبتلا به دیابت نوع 2 به انسولین تولید شده در بدن  بخوبی پاسخ نمی دهد و یا اینکه انسولین به اندازه ی کافی دربدن فرد تولید نمی شود.

واکسن اولیه ی دیابت در حال حاضر تولید شده و نتیجه ی آن با موفقیت درموشها به اثبات رسیده است. قدم بعدی انجام کارآزمایی های بالینی بروی انسان است.

محققین تخمین زده اند که هزینه ی مورد نیاز برای کارآزمایی های بالینی در انسان 700 میلیون یورو یا 957 میلیون دلار است ، هزینه ای که به گفته ی دانشگاه حتی سرمایه گذاران آمریکایی و اروپایی نمی توانند آنرا پوشش دهند .

 پرفسور Hyötyمی گوید: بزرگترین مانع ما برای آزمایش این واکسن در انسان مسئله تأمین  بودجه ی تحقیقات است. این مسئله یک موضوع بین المللی است و پرفسور Hyötyبه تأمین  این بودجه خوش بین است.

درماه ژوئن از واکسنی پرده برداری گردید که متخصصین معتقدند استفاده از آن سبب کند شدن یا توقف پیشرفت بیماری در بیماران جوانتر می شود. استفاده از روش درمان به عقب یا "واکسن معکوس" در آزمایشات ابتدایی نشان داد که استفاده از این واکسن  توانایی ممانعت از برخی بیماریهای سیستم ایمنی را دارد. سلولهایی که به پانکراس آسیب می رسانند در این بیماریها همچنان وجود داشته و به کار خود ادامه می دهند اما در واکسن جدید این سلولهای مضر کنترل می شوند .

بر اساس گزارشی که توسط رویتر بر اساس مطالعه ی دراز مدتی که در کالیفرنیا انجام شد ارائه گردید، 200 بیمار برای بررسی تأثیر این واکسن شرکت داشته اند. دیابت نوع 1 زمانی آغاز می شود  که سیستم ایمنی بیمار بیش فعال شده و به سلولهای بتا در پانکراس حمله کند. در این حالت جریانی از قند وارد خون شده و سبب ایجاد  اختلال درعملکرد عروق خونی ، تخریب اعصاب و ارگانهایی نظیر کلیه و قلب می شود.هنوز هیچ درمان قاطعی برای دیابت نوع 1 و 2 ارائه  نشده است.

منبع: www.medicaldaily.com